Autor:
Karoliine Aus

Väärinfo ja pseudoteaduse luubi alla võtnud haridusprojekt pälvis kuldõuna

 

25. oktoobril sai ökoloogia ja maateaduste instituudi loodusteadusliku hariduse keskuse juhitud projekt „Promoting students’ key competences for making evidence-based decisions on controversial socio-scientific issues“ (EVIDENCE) Eesti Teaduste Akadeemia suures saalis Erasmus+ ja Euroopa solidaarsuskorpuse agentuurilt üldharidusvaldkonna kuldõuna auhinna.

Image
Katrin Vaino ja Marie Johanna Univer trepil
Projekti juht Katrin Vaino ning Marie Johanna Univer (autor: Karoliine Aus)

Lisaks Tartu Ülikoolile aitasid projekti ellu viia partnerid Küprose Ülikoolist, Umeå Ülikoolist, Kuressaare Ametikoolist ning Portugali António Arroio Kunstikoolist ühendades seeläbi loodus- ja haridusteadusliku ning folkloristika-, rahvatervise- multimeedia- ning infotehnoloogiaalase ekspertiisi. Projekti käigus loodi 15–18-aastastele õpilastele mõeldud õpikeskkond koos kuue õppemooduliga ja käsiraamat, mis annavad õpetajatele võimaluse käsitleda senisest tõhusamal viisil ühiskondlikult tundlikke teemasid, mille kohta levib ohtralt väärinfot või suisa vandenõuteooriaid. Materjalides käsitletakse selliseid teemasid nagu viirused ja vaktsineerimine, kliimamuutused, evolutsioon, kosmos, kiirgused ja kanep.

Digitaalsed õppematerjalid suunavad õpilasi hindama teabe usaldusväärsust ja tundma ära teaduse eitamise peamisi võtteid meediatekstides. Õppemooduliteks jaotatud õpikeskkonna iga mooduli juhatab sisse lavastatud lühifilm, milles näitlikustatakse humoorikal viisil mingi kindla teema levinud (väär)arusaamu. Materjalid aitavad arendada ka moraalsete dilemmade lahendamise ja üksmeelsete otsuste tegemise oskust, millest on abi üleilmsete probleemidega tegelemisel. Koolides on materjale juba katsetatud ja leitud, et need mõjutavad õpilaste infopädevuse arengut positiivselt ja aitavad kujundada tõenduspõhiseid arusaamu.

Projektijuhi Katrin Vaino sõnul on projekti käigus väljatöötatud teadusliku mõtlemisviisi kontseptsioon andnud idee ka uueks Haridus- ja Teadusministeeriumi rahastatud teadus- ja arendusprojektiks „Õpilaste teadusliku mõtlemisviisi ning süsteemmõistelise mõtlemise kujundamine III ja IV kooliastme loodusteaduste tundides ning õpetajate vastava õpetamis- ja hindamisalase pädevuse tõstmine“. Tartu Ülikooli projektipartner on Tallinna Ülikool, samuti osalevad projektis teaduskonsultantidena endised partnerid Küprose Ülikoolist ja Umeå Ülikoolist.

Loodud materjalid ja rohkem infot leiab projekti kodulehelt.

Kuldõuna auhindu jagab Erasmus+ ja Euroopa solidaarsuskorpuse agentuur igal aastal Eesti haridus- ja noortevaldkonna silmapaistvaimatele projektidele. Kuldõunu antakse välja neljas kategoorias: üld-, kõrg-, kutse- ja täiskasvanuharidus.
 

Image
Kuldõuna autasustamise grupipilt

Fotode autor: Karoliine Aus

Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!
Photo of climate demonstration

Kas teadlaselt saab nõuda aktivismi?

Üliõpilaste teadustööde riiklikul konkursil tunnustatute grupipilt

Üliõpilaste teadustööde riikliku konkursi peapreemiad tulid Tartu Ülikooli

Tudeng stipendiumi vastuvõtmas

Veel saab kandideerida Lennart Meri magistri- ja teadustööde auhindadele